Do naszego gabinetu podologicznego coraz częściej zgłaszają się z wrastającymi paznokciami. Problem wrastających paznokci może dotyczyć zarówno dzieci, dorosłych jak i osób starszych. Niestety pacjenci bardzo często długo zwlekają z udaniem się do specjalisty i trafiają do gabinetu ze zniekształconymi paznokciami i stanem zapalnym. Wrastające paznokcie nie muszą być problemem. Im wcześniej zgłosimy się do podologa tym terapia wrastającego paznokcia jest szyba i mniej uciążliwa.

Przyczynami wrastających paznokci mogą być:

• źle dobrane obuwie,
  • nieprawidłowe obcinanie paznokci
  • urazy mechaniczne
  • nieleczona grzybica paznokci,

Przyczyny wrastania paznokci:

• Twarda i sucha skóra wałów paznokciowych. Latem kiedy nasze stopy są wystawione na działanie czynników zewnętrznych skóra stóp jest narażona na przesuszenie. Rosnący paznokieć nie może przebić się przez twardą skórę i zaczyna wrastać. Zimą natomiast wiele godzin spędzamy w obuwiu, które nie zawsze jest dobrze dobrane. Zbyt ciasne obuwie i ciągły ucisk na paznokcie również mogą powodować ich wrastanie.
  • Nieprawidłowe obcinanie paznokci – obcinanie na półokrągło. Zbyt mocne wycinanie boków paznokcia jest bardzo częstą przyczyną wrastania paznokci. Skóra wałów paznokciowych narasta szybciej niż paznokieć. Rosnący paznokieć zderza się z narośniętą skórą i nie ma szansy się przez nią przebić. W rezultacie zaczyna w nią wrastać. Obcinając paznokcie pamiętamy aby robić to „na prosto” i sprawdzać czy na bokach nie zostały żadne zadziory, które mogą powodować wrastanie.
    • Źle dobrane obuwie. Obuwie, które jest zbyt ciasne, za małe lub ma zbyt wąskie czubki może przyczyniać się do powstawania problemu wrastających paznokci.
    • Urazy mechaniczne.Częstą przyczyną wrastania paznokci są również urazy mechaniczne. Sytuacje kiedy nasz paznokieć ulegnie uszkodzeniu, np. pęknięciu, złamaniu lub przedziurawieniu. W takich sytuacjach warto jak najszybciej wykonać rekonstrukcję uszkodzonego paznokcia, która zapobiegnie jego wrastaniu.
    • Niewyleczona grzybica paznokci. Paznokieć, który jest zainfekowany grzybicą staje się coraz słabszy, często podlega deformacjom i urazom mechanicznym. W rezultacie rośnie wolniej niż skóra wałów paznokciowych i zaczyna w nią wrastać.
    • Nadwaga również jest częstą przyczyną wrastania paznokci. Stopy osób z nadwagą są większe i szersze niż osób z prawidłową masą ciała. Standardowe obuwie jest zbyt ciasne i uciska palce i paznokcie. Może to prowadzić do powstawania deformacji.

Co robić w kiedy mamy problem z wrastającymi paznokciami?

Niewątpliwie zawsze warto zwrócić się do specjalisty i skorzystać z konsultacji podologicznej. Podczas konsultacji zostanie zdiagnozowany problem jego stan zaawansowania, wdrożone leczenie i zalecone postępowanie domowe.

W umiarkowanych stanach zapalnych zostaną zalecone odpowiednie płyny zmiękczające oraz pielęgnacja domowa. W stanach bardziej zaawansowanych zalecona zostanie korekcja wrastających paznokci w postaci korekcji kształtu i założenia klamry plastikowej lub metalowej. Bardzo zaawansowane stany zapalne leczone są we współpracy a lekarzem chirurgiem lub dermatologiem.